Ochrona Przyrody
Chronione gatunki płazów na terenie Gminy Gnojnik
Dzięki zgłoszeniu specjalisty zoologa i ornitologa Pana Roberta Słomczyńskiego, który w trakcie inwentaryzacji przyrodniczej dla planowanych wariantów przebiegu drogi krajowej DK 75, prowadzonej w 2018 i 2019 roku zidentyfikował szlak wiosennej migracji ropuchy szarej Bufo bufo przebiegający z podmokłych dolinek położonych powyżej drogi gminnej „Uszew na puste łąki” w kierunku południowym do doliny cieku za szkółką roślin Gmina Gnojnik podjęła działania zmierzające do ochrony gatunku tych płazów. Migracja przebiega wąskim pasem poprzez teren szkółki roślin i wzdłuż niej przebiegającym na południe fragmentem drogi. Jest to obszar na którym następuje masowa śmiertelność ropuchy szarej liczona w setkach sztuk. Przetrwanie tego istotnego dla ekosystemu gatunku zależne jest od naszego postępowania. Masowe rozjeżdżanie płazów może spowodować drastyczne ograniczenie możliwości przetrwania ich lokalnych populacji.
W tym obszarze stwierdzono występowanie i rozród ropuchy szarej Bufo bufo, ropuchy zielonej Bufotes viridis, żaby trawnej Rana temporaria, kumaka górskiego Bombina variegata i żab z grupy żab zielonych Phelophylax esculentus complex.
W 2020 r. Gmina Gnojnik otrzymała decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie zezwalającą na przenoszenie płazów z miejsc zimowania do miejsc rozrodu. W tym celu Urząd Gminy we współpracy z Zespołem Parków Krajobrazowych w Tarnowie poczynił działania zmierzające do ochrony tego cennego gatunku. Zamontowano płotki herpetologiczne zabezpieczające przed przechodzeniem żab przez drogę i kierujące je w stronę podmokłych terenów za szkółką roślin. Planowano w ww. działania zaangażowanie uczniów ze szkoły podstawowej w Uszwi, niestety pandemia Covid – 19 i ograniczenia z tym związane uniemożliwiły udział dzieci w przenoszeniu płazów.
Także w 2021 r. Gmina uzyskała pozwolenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska na ochronę gatunku żab i ropuch występujących w Uszwi. Ponownie zamontowano płotki herpetologiczne, które kierowały płazy w stronę przepustu pod drogą gminną. Takie działania pozwoliły na zmniejszenie śmiertelności płazów występujących w Uszwi.
Dlaczego występowanie tych gatunków płazów jest ważne? Na świecie żyje współcześnie około 4460 gatunków, a w Polsce tylko 18, dlatego istnieje poważne niebezpieczeństwo ich wyginięcia. Jest to gatunek chroniony prawnie: Konwencją o Różnorodności Biologicznej, podpisaną przez Polskę w roku 1992, a ratyfikowaną w 1993. W polskim prawie jest to rozporządzenie Ministra Środowiska na mocy, którego wszystkie gatunki płazów krajowych są objęte ścisłą ochroną gatunkową: zabrania się m.in. ich zabijania, odłowu, okaleczania itp. Dorosłe płazy żywią się pierścienicami, stawonogami, mięczakami, atakują także młode gryzonie. Ich pokarmem są także gąsienice motyli, chrząszcze, turkucie podjadki. Kijanki i larwy zjadają pokarm roślinny lub zwierzęcy. Płazy są ważnym ogniwem w łańcuchu pokarmowym. Nie tylko jako drapieżniki, ale także same są pokarmem dla innych zwierząt (np. dla ptaków i ssaków, kijanki dla zwierząt wodnych). To zwierzęta pożyteczne także dla człowieka, gdyż żywią się, podobnie jak ptaki, nietoperze i mrówki "szkodliwymi" owadami, ślimakami i gryzoniami.
Wyszukiwarka pomników przyrody: http://crfop.gdos.gov.pl/CRFOP/search.jsf
Sprawozdanie z realizacji zadania „Czysta gmina – bo kumasz o co chodzi „ – czyli zwiększenie świadomości ekologicznej najmłodszych mieszkańców Gminy Gnojnik” dofinansowanego ze Środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie w ramach programu priorytetowego Edukacja Ekologiczna.
Zadanie realizowane od 1.07.2021 r. do 15.10.2021 r.
Celem zadania było podniesienie świadomości ekologicznej wśród dzieci, rodziców, wszystkich mieszkańców z terenu Gminy Gnojnik w zakresie ochrony powietrza i wpływu jego zanieczyszczenia na zdrowie, konieczności i możliwości wymiany kotła na paliwa stałe na ekologiczne źródło ogrzewania, zakazu palenia odpadami, stosowania ekologicznych paliw, korzyści jakie dają OZE.
Działania prowadzone w ramach projektu zmierzające do osiągnięcia powyższych celów:
- Przeprowadzenie warsztatów ekologicznych. We wrześniu 2021 r. we wszystkich placówkach oświatowych na terenie Gminy Gnojnik odbyły się warsztaty o tematyce związanej z prawidłową gospodarką odpadami komunalnymi oraz ochroną powietrza. W warsztatach wzięli udział uczniowie szkół podstawowych z klas od I do VI oraz dzieci przedszkolne (łącznie 910 dzieci). Warsztaty odbywały się w: Przedszkolu w Gnojniku, Przedszkolu w Uszwi, Szkole Podstawowej w Gnojniku, Szkole Podstawowej w Uszwi, Szkole Podstawowej w Gosprzydowej, Zespole Szkolno - Przedszkolnym w Biesiadkach, Zespole Szkolno - Przedszkolnym w Lewniowej oraz w Niepublicznym Przedszkolu ”Delfinek” z Oddziałem Integracyjnym w Gnojniku. Realizacja warsztatów przebiegała w oparciu o indywidualny scenariusz zajęć dostosowany do wieku odbiorców, poświęcony w szczególności tematyce ochrony powietrza, ekologicznych źródeł ogrzewania, paliwom dozwolonym i zakazanym, prawidłowej segregacji odpadów, zapobieganiu powstawaniu odpadów "u źródła" a także recyklingowi.
- Opracowanie kolorowanek i gier planszowych. Wiedza przekazana podczas warsztatów będzie utrwalana w przystępny sposób tj. w formie dedykowanych przedszkolakom kolorowanek (400 szt.) oraz gier planszowych (200 szt.). Każdy przedszkolak otrzymał kolorowankę, a szkoły gry planszowe, po 4-5 szt. na klasę. Dodatkowo do każdego oddziału przedszkolnego przekazano po 1 szt. gry planszowej. Gry pozostały w szkołach i będą służyły edukacji kolejnych roczników. Pozostałe gry i kolorowanki przekazano do Centrum Kultury w Gnojniku do rozdysponowania na świetlice i biblioteki. Materiały edukacyjne nawiązują w swojej szacie graficznej do elementów przyrodniczych, a także obiektów i lokalizacji charakterystycznych dla gminy Gnojnik (park w Gnojniku, fontanna w Ogrodzie Różańcowym w Gosprzydowej, orlik w Uszwi, przedszkole w Uszwi, plac zabaw w Biesiadkach), po to, aby dzieci uświadomiły sobie że nie należy zaśmiecać swojego otoczenia, które jest domem dla wielu chronionych gatunków zwierząt. Elementem łączącym prowadzone działania była postać ekobohatera - żabki Rechotki (wizerunku na stronie internetowej i innych mediach, w grze i kolorowance, na tablicach oraz stroju do przebrania). Postać żabki Rechotki nawiązuje do objętego ochroną gatunku płazów występującego na obszarze gminy, którego szczególnej ochrony podjęła się w ostatnim czasie Gmina Gnojnik.
- W ramach zadania utworzono dodatkową zakładkę na stronie internetowej www.gnojnik.pl, która jest poświęcona ochronie środowiska oraz edukacji ekologicznej (związanej z ochroną powietrza i prawidłową gospodarką odpadami), a w przyszłości będzie uzupełniania o nowe informacje na temat gatunków chronionych, prowadzonych działań zmierzających do ochrony środowiska, znajdą się na niej także ciekawostki dla najmłodszych.
- Pod koniec września 2021 r. odbył się Finał Projektu. Dzieci szkolne i przedszkolne wzięły udział w akcji sprzątania Gminy, w tym celu zakupiono rękawiczki i kolorowe worki do segregacji odpadów, a także poczęstunek w postaci wody mineralnej i zdrowej przekąski (po 910 sztuk), które przekazano do szkół. Kolorowanki i gry planszowe przekazywała Żabka Rechotka, dzieci chętnie robiły sobie z nią pamiątkowe zdjęcia. Wszystkie organizacje pozarządowe (LKS-y, OSP, rady sołeckie, KGW i inne) działające na terenie gminy otrzymały informację o projekcie wraz z zaproszeniem do akcji sprzątania gminy.
- W centrach 7 miejscowości: Biesiadki, Gosprzydowa, Gnojnik, Lewniowa, Uszew, Zawada Uszewska i Żerków na istniejących drewnianych tablicach umieszczono nowe tablice informujące o konieczności segregacji odpadów oraz najważniejszych założeniach uchwały antysmogowej dla woj. małopolskiego. Dzięki temu każdy mieszkaniec czy przejezdny będzie mógł zaznajomić się z tymi informacjami.
Promocja projektu odbywała się w za pomocą strony internetowej www.gnojnik.pl, gminnego konta na portalu społecznościowym Facebook, ponadto w kwartalniku „Wieści gminne” ukazał się artykuł o projekcie. Szkoły i przedszkola na swoich stronach zamieszczały informacje o warsztatach, otrzymanych materiałach edukacyjnych, akcji sprzątania oraz o wizycie Żabki Rechotki.
Założono, że podniesienie świadomości ekologicznej w zakresie prawidłowej gospodarki odpadami przyczyni się w przyszłości do zwiększenia ilości i lepszej jakości surowców wtórnych w odpadach odebranych selektywnie oraz zwiększenia frakcji selektywnej w stosunku do odebranych odpadów zmieszanych, do zwiększenia udziału dzieci w prawidłowym gospodarowaniu odpadami w domach rodzinnych. Edukacja w zakresie ochrony powietrza będzie mogła wpłynąć na zwiększenie zainteresowania programami pomocowymi w zakresie wymiany źródła ciepła na ekologiczne, zwiększenia świadomości o stosowaniu paliw dobrej jakości, zakazie spalania odpadów w paleniskach domowych. Efekty te będzie można zweryfikować już za rok.