DK75
17 kwietnia 2023

Pismo do GDDKiA

Pismo kierowane do: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie Ul. Mogilska 25 31-542 Kraków

Dotyczy: zadania pn. „Budowa i przebudowa drogi krajowej nr 75 (DK 75) klasy GP na odc. Brzesko – Nowy Sącz, odcinek II od Brzeska na włączeniu do DK 75 do Nowego Sącza” w obszarze Gminy Gnojnik. 

W związku z przesłanymi na przełomie 2022 i 2023 roku planami sytuacyjnymi z przebiegiem planowanego przebiegu inwestycji proszę o przedstawienie zaktualizowanej analizy finansowo – ekonomicznej i środowiskowej dla przedstawionych na w/w planach wariantów.

Po raz kolejny zwracam uwagę, iż warianty tożsame WC/ WF są nie do przyjęcia przez Gminę Gnojnik i nadal będziemy popierać wariant tzw. „samorządowy” będący wynikiem wspólnych rozmów włodarzy samorządów oraz popierany przez lokalną społeczność

W szczególności zwracam uwagę na fakt, iż przesłane za pismem z dnia 25.11.2022 r. oraz za pismem z dnia 09.02.2023 r. plany sytuacyjne różnią się od siebie, co skutkuje brakiem pełnego obrazu zamierzenia z punktu widzenia naszych mieszkańców, przedsiębiorców i samej Gminy Gnojnik. Rozbieżność obu planów jest istotna, bowiem dotyczy funkcjonowania i istnienia zarówno Naszej oczyszczalni ścieków w obrębie działek 172/4 171/4 jak również nowopowstałej hali produkcyjnej. Co ciekawe – obiekty Naszej oczyszczalni zostały pokazane na legendzie jako „budynki gospodarcze” – co doskonale obrazuje nierzetelność działania zespołu projektowego pracującego nad tą inwestycją. Oba obiekty budowlane cechuje wysoka wartość z punktu widzenia kosztów ich odtworzenia. Są to inwestycje wielomilionowe, które nie były do tej pory uwzględniane w opracowanych analizach finansowych. Kolejnym ważnym aspektem mającym wpływ na wyniki analizy finansowo – ekonomicznej jest wprowadzona przebudowa sieci energetycznej wysokiego napięcia. Takie działanie również nie było brane pod uwagę podczas opracowywania dotychczas przedstawionych Nam analiz, co pozwala Nam sądzić, że jest ona nieadekwatna do obecnej sytuacji.  Kolejnym czynnikiem jest brak uwzględnienia rzeczywistej liczby gospodarstw domowych przeznaczonych do likwidacji oraz oszacowania kosztów tego działania. Również istotnym punktem w analizie finansowej jest rzetelne określenie kosztów eksploatacyjnych omawianych wariantów. Przyjęcie okresu 10 lat jest co najmniej niewystarczające. Stoimy na stanowisku, iż koszty eksploatacyjne powinny być szacowane w perspektywie co najmniej 50-100 lat oraz uwzględniające znaczny wzrost natężenia ruchu na nowo projektowanej drodze. Wynika to z prezentowanego stanowiska Marszałka Województwa Małopolskiego Witolda Kozłowskiego, który stanowczo deklaruje, że to nie ma być droga do Nowego Sącza tylko droga łącząca stolicę Małopolski ze Słowacją poprzez Muszynkę – Barwinek.

W związku z powyższym wzywam do przedstawienia rzetelnej analizy finansowo -ekonomicznej uwzględniającej wprowadzone ostatnimi zmianami rozwiązania inwestycyjne. W ocenie Gminy Gnojnik forsowanie wariantu C i F jest nieuzasadnione ekonomicznie, społecznie i środowiskowo (wprowadzenie tranzytu w tereny zabudowane znacznie zwiększy problem  ze smogiem który w znacznym stopniu jest generowany poprzez emisję spalin oraz wytwarzanie pyłów PM2,5 oraz PM 10 ze ścieranych opon) co w konsekwencji generuje kolejne koszty społeczne. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której doprowadzicie Państwo do likwidacji jedynej działającej na terenie Gminy Gnojnik oczyszczalni ścieków. Nasza oczyszczalnia obsługuje obecnie ok. 800 gospodarstw a obecnie trwają prace projektowe nad nowymi odcinkami kanalizacji sanitarnej. Jej likwidacja grozi wywołaniem katastrofy ekologicznej, budowa nowej oczyszczalni wiąże się bowiem z ogromnymi kosztami związanymi z nabyciem terenu pod jej lokalizację, pracami projektowymi i wykonawczymi. Cały proces inwestycyjny wymaga również czasu ze względu na ograniczenia proceduralne wynikające z obowiązujących przepisów.    

Liczę, że podejdziecie Państwo poważnie do przedstawionych powyżej uwag, skutki Państwa działań mogą być bowiem poważne i nieodwracalne.