Przetargi i ogłoszenia
2 lutego 2023

Postanowienie dot. stwierdzenia braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia „Budowa zadaszenia placu w formie wiaty – na działkach 178, 179 oraz 180 w Gnojniku"

Postanowienie Wójta Gminy Gnojnik znak: RGPiOŚ.6220.3.2022.JF z dnia 2 lutego 2023 roku w sprawie stwierdzenia braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie zadaszenia placu w formie wiaty – na działkach 178, 179 oraz 180 w Gnojniku – rozbudowa istniejącego zakładu produkcji okien"

RGPiOŚ.6220.3.2022.JF

Gnojnik, dnia 2 lutego 2023 r.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 63 ust. 2. ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.2022.1029 t.j.ze zm.), w związku z art. 123 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2022.2000 t.j. ze zm.), a także § 3 ust. 1 pkt. 52 a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.2016.71 t.j.) po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Brzesku oraz Dyrektor Zarządu Zlewni w Krakowie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w sprawie wniosku PAGEN Sp. z o. o., 32 – 864 Gnojnik 699 o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia dla planowanej inwestycji pn.: „Budowa zadaszenia placu w formie wiaty – na działkach 178, 179 oraz 180 w Gnojniku – rozbudowa istniejącego zakładu produkcji okien”

postanawiam

stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia polegającego na „Budowie zadaszenia placu w formie wiaty – na działkach 178, 179 oraz 180 w Gnojniku – rozbudowa istniejącego zakładu produkcji okien.”

Uzasadnienie

W dniu 28.11.2022 r. na wniosek PAGEN Sp. z o. o., 32 – 864 Gnojnik 699 w imieniu której działa Pan Dominik Chamioło – Prezes Zarządu uprawniony do jednoosobowego reprezentowania spółki,  zostało wszczęte postępowanie administracyjne  w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn.: „Budowa zadaszenia placu w formie wiaty – na działkach 178, 179 oraz 180 w Gnojniku – rozbudowa istniejącego zakładu produkcji okien”.

Zgodnie z § 3 ust.1 pkt 52 a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.2016.71 t.j.) planowana inwestycja należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane. Obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdza w drodze postanowienia organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po zasięgnięciu opinii określonych organów.           

Pismem znak: RGPiOŚ.6220.3.2022 z dnia 28.11.2022 r. strony zostały zawiadomione o wszczęciu postępowania administracyjnego. Jednocześnie stosownie do art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), tut. Urząd wystąpił do  Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Brzesku oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w celu uzyskania opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. 
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Brzesku w opinii sanitarnej znak: NZ.90831.105.2022 z dnia 13.12.2022 r. wyraził opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

Pismem znak: RGPiOŚ.6220.3.2022.JF z 12.12.2022 poinformowano Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie o tym, że inwestycja ta mieści się w kategoriach przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Pismem znak KR.RZŚ.435.86.2022.KK z dnia 20.12.2022 r. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie przekazał zgodnie z kompetencją pismo Wójta Gminy Gnojnik znak: RGPiOŚ.6220.3.2022.JF z dnia 28.11.2022 r. do rozpatrzenia Dyrektor Zarządu Zlewni w Krakowie, która pismem znak: KR.ZZŚ.2.435.365.2022.BP wyraziła opinię, że rzeczone przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. 

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie pismem znak ST-I.4220.189.2022.JI/AKo z dnia 12.12.2022 r. wezwał Wójta Gminy Gnojnik do złożenia oświadczenia wraz z uzasadnieniem, czy wnioskodawca (Inwestor) jest podmiotem zależnym od jednostki samorządu terytorialnego, dla której organem wykonawczym jest organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Pismem znak: RGPiOŚ.6220.3.2022.JF z dnia 14.12.2022 r. Wójt Gminy Gnojnik złożył oświadczenie, że Inwestor nie jest podmiotem zależnym od Gminy Gnojnik. Pismem znak ST-I.4220.189.2022.JI z dnia 28.12.2022 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie poinformował organ prowadzący postępowanie o przedłużeniu terminu rozpatrzenia przedmiotowej sprawy do 31.01.2023 r. ze względu na szczególne skomplikowanie sprawy. W opinii znak ST-I.4220.189.2022.JI z dnia 27.01.2023 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie, stwierdził że planowana do realizacji inwestycja nie będzie wymagać uzyskania oceny o środowiskowych uwarunkowaniach.

Projektowane przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie na terenie działek o numerach ewidencyjnych 178, 179 oraz 180 położonych w Gnojniku, stanowiących własność PAGEN Spółka z o.o. Teren projektowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest w północnej części miejscowości Gnojnik, w bezpośrednim sąsiedztwie drogi krajowej DK75. W odległości ok. 150 m na wschód od zakładu przepływa rzeka Uszwica. Na północ od zakładu w odległości ok. 50 m. zlokalizowana jest Wytwórnia Mas Bitumicznych. Najbliższa zabudowa mieszkalna zlokalizowana jest w kierunku zachodnim za drogą krajową DK 75 w odległości ok. 110 m. W kierunku wschodnim najbliższa zabudowa mieszkalna znajduje się za rzeką Uszwicą w odległości ok. 250 m od zakładu. W sąsiedztwie zakładu przeważają tereny rolnicze niezabudowane, płaskie. Dla terenu przeznaczonego pod inwestycję Gmina

Gnojnik posiada obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który dopuszcza realizację planowanego przedsięwzięcia we wskazanej przez Inwestora lokalizacji. 
Inwestor prowadzi działalność w zakresie produkcji okien i drzwi z PVC, realizowanej na indywidualne zamówienie. Zakład posiada nowoczesny i w pełni zautomatyzowany park maszynowy: frezarki, zgrzewarki, piły i suwnice pozwalające na wyprodukowanie ok. 600 okien dziennie. Proces technologiczny obejmuje następujące kierunki produkcyjne: przyjęcie i magazynowanie surowców do produkcji okien z PVC lub z aluminium, przygotowanie materiałów i surowców do realizacji przyjętego zamówienia, produkcja okien z PVC lub aluminium, magazynowanie i ekspedycja gotowych wyrobów. Produkcja okien PVC składa się z następujących etapów: cięcie kształtowników PVC, cięcie kształtowników stalowych, wykonanie otworów odpowietrzających i odwadniających wrąb, montaż kształtowników stalowych w komorach kształtowników PVC, wiercenie otworów pod klamkę i zamek zasuwnicy, połączenie naroży ramiaków, czyszczenie naroży, montaż słupków, okuwanie ram i skrzydeł, szklenie oraz kontrola końcowa gotowego wyrobu, po magazynowanie. Zatrudnienie w zakładzie znalazło 200 pracowników produkcji, 40 pracowników biurowych, a dodatkowe zatrudnienie 84 pracowników produkcji. 

Na działkach nr 181/2, 180, 181/2, 179, 178, 177/1 i 177/2 istnieje zabudowa i infrastruktura należąca do PAGEN Spółka z o.o.:
- 2 budynki produkcyjne z zapleczem biurowym i socjalnym na działkach, 
- zjazd z drogi krajowej nr 75 z działki drogowej nr 185 na działki nr 179, 180 i 181/2 w Gnojniku, 
- zewnętrzny odcinek wewnętrznej instalacji kanalizacji sanitarnej (do przepompowni zlokalizowanej na terenie Inwestora) na działce nr 180 w Gnojniku,
- przyłącz kanalizacji deszczowej na działkach 179, 180, 1812 w Gnojniku,
- przyłącz wodociągowy na działce nr 180 w Gnojniku.

Jak wynika z Karty informacyjnej przedsięwzięcia PAGEN Spółka z o.o., zgodnie ze stanem istniejącym po zrealizowaniu III etapu inwestycji, powierzchnia utwardzona łącznie – maksymalnie: plac, zjazdy, chodniki, parkingi, ciąg pieszo-jezdny wynosi łącznie 19 900 m2, powierzchnia zabudowy łącznie 2 budynki maksymalnie wynosi 9 274 m2, a terenów zielonych wynosi 9 226 m2, co łącznie daje powierzchnię wynoszącą 38 400 m2. Zgodnie ze stanem docelowym do realizacji IV etapu inwestycji, zmianie ulegnie wartość powierzchni utwardzonej łącznie – maksymalnie: plac, zjazdy, chodniki, parkingi, ciąg pieszo-jezdny, która wyniesie 15 300 m2 oraz powierzchnia zabudowy łącznie 2 budynki plus wiata maksymalnie przy powierzchni 13 875 m2.

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie wiaty magazynowej pomiędzy halami nr 1 i nr 2 w miejscu utwardzonego placu, wykorzystywanego dotychczas jako plac manewrowy i częściowo do magazynowania produktów potrzebnych do produkcji.  Powierzchnia zabudowy nowej wiaty nie przekroczy 4 600 m2 i jednocześnie o tyle samo zmniejszy się obszar niezadaszonego utwardzonego placu. Teren przeznaczony pod inwestycję jest w całości ogrodzony i utwardzony, a ponadto nie jest porośnięty krzewami ani drzewami. 

Realizacja przedsięwzięcia zostanie zapewniona w oparciu o firmę zewnętrzną. Zakłada się, że inwestycję realizować będzie 10 pracowników. W fazie realizacji przedsięwzięcia powstawać będą odpady, których wytwórcą będzie firma prowadząca prace budowlane. Obowiązek posiadania stosownego zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami ciąży na firmie realizującej budowę.

Rodzaje odpadów powstających na etapie budowy:
- opakowania z papieru i tektury – kod 15 01 01 – ok. 1 000kg,
- opakowania z tworzyw sztucznych – kod 15 01 02 – ok. 1 000 kg, 
- gruz budowlany – kod 17 01 01 – ok. 1 000 kg,
- ziemia odpadowa – kod 17 05 04 – ok. 1 000 kg,
- odpady komunalne – kod grupy 20 01 – ok. 100 kg.

Zakres zadań realizowanych na terenie projektowanego zakładu powoduje, że istnieć będzie kilka źródeł powstawania odpadów. Na etapie budowy powstające odpady do czasu ich gospodarczego wykorzystania lub unieszkodliwienia będą przez krótki czas magazynowane na terenie zakładu w wydzielonych miejscach lub magazynie. Odpady komunalne będą wywożone na składowisko odpadów komunalnych siłami służb zajmujących się tego typu działalnością. 

Rzeczywiste średnie zużycie wody w PAGEN Spółka z o.o., wynikające z poboru wody do celów sanitarnych oraz ilości odprowadzanych ścieków,  wynosi około 1620 m2/rok według stanu po zrealizowaniu III etapu rozbudowy. Po realizacji IV etapu budowy ilość poboru wody nie zwiększy się. Zakłada się, że średnie zapotrzebowanie na wodę do celów socjalno-bytowych na etapie budowy wyniesie 0,1 [m3/d], zaś maksymalnie nie przekroczy 0,13 [m3/d]. Woda do celów socjalno-bytowych zostanie dostarczona z publicznej sieci wodociągowej oraz w postaci gotowych produktów spożywczych. Odprowadzane z terenu inwestycji zanieczyszczone wody opadowe są podczyszczane w separatorze substancji ropopochodnych i kierowane do rowu melioracyjnego. Ścieki sanitarne są odprowadzane siecią kanalizacyjną na oczyszczalnię ścieków. Nie wytwarza się ścieków technologicznych. Na terenie projektowanego przedsięwzięcia nie będą powstawały ścieki przemysłowe. 

Zgodnie z planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Górnej Wisły teren inwestycji znajduje się w granicach jednostki JCWPd (jednolita część wód podziemnych) nr 149, dla której wyznaczono cel środowiskowy: dobry stan ilościowy i dobry stan chemiczny. Aktualna ocena stanu wykazała, że ww. JCWPd nie jest zagrożona nieosiągnięciem wyznaczonych celów środowiskowych. 

Potencjalnym źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza stanowią pojazdy samochodowe dostarczające prefabrykaty do produkcji oraz wywożące gotowe wyroby oraz samochody klientów i pracowników. Realizacja przedsięwzięcia nie przyczyni się również do powstania nowego źródła emisji hałasu. Jego głównym źródłem i w tym przypadku będą głównie pojazdy samochodowe. 

Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie Obszaru Chronionego Krajobrazu Wschodniego Pogórza Wiśnickiego, chronionego na podstawie uchwały nr XLV/693/18 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 29 stycznia 2018 roku w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Wschodniego Pogórza Wiśnickiego (Dz.U. Województwa Małopolskiego, poz. 1166). Planowane przedsięwzięcie ze względu na realizację na terenie przeznaczonym pod przemysł oraz brak znaczących oddziaływań na środowisko, nie będzie obejmować działań mogących wpływać negatywnie na przyrodę obszaru, a jego realizacja nie będzie naruszać zakazów obowiązujących na wyżej wymienionym obszarze. Co więcej, projektowane przedsięwzięcie nie będzie oddziaływało na zlokalizowane na terenie województwa małopolskiego parki krajobrazowe. Przedsięwzięcie zakładane do realizacji, ze względu na znaczną odległość, nie będzie oddziaływać na znajdujące się najbliżej obszary NATURA 2000, a tym samym na znajdujące się na ich obszarze ptaki i ich siedliska w obszarze specjalnej ochrony ptaków – Puszcza Niepołomicka PLB120002 oraz w obszarze specjalnej ochrony siedlisk – Torfowisko Wielkie Błoto PLH120080, jak również w obszarze Nowy Wiśnicz PLH120048. Na wskazanych działkach nie występują okazy fauny i flory podlegające ochronie. Prace budowlane nie będą powodowały zmian jakościowych siedlisk na terenach sąsiednich, nie będą tez powodowały zmian dostępności terenu. Teren, na którym projektowane jest przedsięwzięcie nie jest wpisany do rejestru zabytków oraz nie podlega ochronie. W jego bezpośrednim sąsiedztwie, jak i w bezpośrednim zasięgu oddziaływania realizowanego przedsięwzięcia nie występują dobra kultury wpisane do rejestru zabytków i podlegające ochronie prawnej na mocy przepisów ustawy o ochronie zabytków. Najbliższe takie obiekty znajdują się w odległości ok. 1 000 m od lokalizacji przedsięwzięcia. Na terenie analizowanego przedsięwzięcia oraz w jego sąsiedztwie nie są zlokalizowane stanowiska archeologiczne, ujęcia wód podziemnych, strefy ochronne ujęć wód podziemnych, ani strefy ochronne ujęć wód. Ze względu na bliską odległość zlewni rzeki Uszwica (poprzez rowy melioracyjne) należy zachować szczególną ostrożność, aby nie dopuścić do zanieczyszczenia rowu melioracyjnego substancjami ropopochodnymi. Lokalizacja przedsięwzięcia wyklucza jakiekolwiek oddziaływania transgraniczne z uwagi na swój charakter oraz znaczną odległość od granic Państwa. Planowane przedsięwzięcie nie jest zaliczane do zakładów powodujących ryzyko powstania poważnej awarii przemysłowej. Inwestycja nie przyczyni się też w sposób znaczący do pogłębienia zmian klimatu. Nie zachodzi potrzeba podejmowania działań adaptujących planowane przedsięwzięcie do zmian klimatu. 

Po przeprowadzonej analizie na podstawie przedłożonych materiałów i po przeanalizowaniu wpływu inwestycji na środowisko - kierując się kryteriami zawartymi w art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w szczególności ze względu na:
- charakterystykę przedsięwzięcia, które nie będzie powodować negatywnego oddziaływania na środowisko;
- przewidywaną ilość substancji i energii wprowadzanych do środowiska;
- usytuowanie przedsięwzięcia, które będzie zajmować obszar, na którym nie ma dóbr mineralnych, siedlisk zwierząt, pomników przyrody podlegających ochronie;
- rodzaj i skalę przedsięwzięcia, które z racji charakteru nie pociąga za sobą zagrożeń dla stanu środowiska, tym bardziej znaczących oddziaływań, 
nie stwierdzono potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla rozpatrywanego przedsięwzięcia.

Postanowienie jest ostateczne i nie przysługuje na nie zażalenie.

Z up. WÓJTA
mgr inż. Janusz Filip
Zastępca Wójta Gminy