Przetargi i ogłoszenia
28 lutego 2023

Decyzja dotycząca umorzenia postępowania w całości w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa zadaszenia placu w formie wiaty – na działkach 178, 179 oraz 180 w Gnojniku (...)”

RGPiOŚ.6220.3.2022.JF

Gnojnik, dn. 28 lutego 2023 r.

DECYZJA

Na podstawie art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.  – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U.2022.2000 z późn. zm.), w związku z art. 71 oraz art. 75 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie  środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz.U.2022.1029 z późn. zm.),

UMARZAM

postępowanie w całości w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa zadaszenia placu w formie wiaty – na działkach 178, 179 oraz 180 w Gnojniku – rozbudowa istniejącego zakładu produkcji okien”.

Uzasadnienie

W dniu 28 listopada 2022 r. na wniosek PAGEN Sp. z o. o., 32 – 864 Gnojnik 699 w imieniu której działa Pan Dominik Chamioło – Prezes Zarządu uprawniony do jednoosobowego reprezentowania spółki, zostało wszczęte postępowanie administracyjne  w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn.: „Budowa zadaszenia placu w formie wiaty – na działkach 178, 179 oraz 180 w Gnojniku – rozbudowa istniejącego zakładu produkcji okien”. Inwestor przedstawił wymagane informacje wymienione w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz.U.2022.1029 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…)”, informacje o przedsięwzięciu. 

Zgodnie z art. 75 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia jest Wójt gminy. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 54 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.2019.1839) planowana inwestycja należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zgodnie z art. 71 ust. 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych:
a) przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, 
b) przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. 

Obowiązek przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko stwierdza w drodze postanowienia organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po zasięgnięciu opinii określonych organów. 

Pismem znak: RGPiOŚ.6220.3.2022.JF z dnia 28 listopada 2022 r. strony zostały zawiadomione o wszczęciu postępowania administracyjnego. Jednocześnie stosownie do art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…), tut. Urząd wystąpił do  Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Brzesku oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie o udzielenie opinii w sprawie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko.

Pismem znak: RGPiOŚ.6220.3.2022.JF z 12 grudnia 2022 poinformowano Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie o tym, że inwestycja ta mieści się w kategoriach przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Pismem znak KR.RZŚ.435.86.2022.KK z dnia 20 grudnia 2022 r. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie przekazał zgodnie z kompetencją pismo Wójta Gminy Gnojnik znak: RGPiOŚ.6220.3.2022.JF z dnia 28 listopada 2022 r. do rozpatrzenia Dyrektor Zarządu Zlewni w Krakowie.  

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie pismem znak ST-I.4220.189.2022.JI/AKo z dnia 12 grudnia 2022 r. wezwał Wójta Gminy Gnojnik do złożenia oświadczenia wraz z uzasadnieniem, czy wnioskodawca (Inwestor) jest podmiotem zależnym od jednostki samorządu terytorialnego, dla której organem wykonawczym jest organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Pismem znak: RGPiOŚ.6220.3.2022.JF z dnia 14 grudnia 2022 r. Wójt Gminy Gnojnik złożył oświadczenie, że Inwestor nie jest podmiotem zależnym od Gminy Gnojnik. Pismem znak ST-I.4220.189.2022.JI z dnia 28 grudnia 2022 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie poinformował organ prowadzący postępowanie o przedłużeniu terminu rozpatrzenia przedmiotowej sprawy do 31 stycznia 2023 r. ze względu na szczególne skomplikowanie sprawy. 

Organy opiniujące wydały następujące pisma:

  • opinia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie – Wydział Spraw Terenowych w Tarnowie znak: ST-I.4220.189.2022.JI z dnia 27 stycznia 2023 r., w której organ wyraził opinię, że ze względu na to, że zgodnie z Kartą Informacyjną Przedsięwzięcia planowana wiata magazynowa nie przekracza 0,5 ha, a Inwestor na teren objęty planowaną inwestycją, został uwzględniony we wcześniejszych decyzjach o środowiskowych uwarunkowaniach. Realizacja nie powoduje zwiększenia terenu Zakładu, ani zajętości dodatkowych terenów niezagospodarowanych. Planowana do realizacji inwestycja nie będzie zaliczać się do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, a co się z tym wiąże nie będzie wymagać uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 
  • opinia Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Brzesku znak: NZ.90831.105.2022 z dnia 13 grudnia 2022 r. o braku potrzeby przeprowadzenia ceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia, 
  • opinia Dyrektor Zarządu Zlewni w Krakowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, w której organ wyraził opinię, że przedsięwzięcie pn.: Budowa zadaszenia placu w formie wiaty – na działkach 178, 179 oraz 180 w Gnojniku – rozbudowa istniejącego zakładu produkcji okien” nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, przy uwzględnieniu w decyzji środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków:
  1. Należy stosować wyłącznie sprzęt budowlany w pełni sprawny technicznie, ze szczelnymi układami: paliwowymi, hydraulicznymi oraz innych płynów eksploatacyjnych.
  2. Należy zapewnić dostęp do sorbentów substancji ropopochodnych służących do neutralizacji ewentualnych wycieków z maszyn budowlanych i taboru samochodowego.
  3. Ścieki bytowe należy odprowadzać poprzez kanalizację sanitarną na oczyszczalnię ścieków.
  4. Wody opadowe lub roztopowe pochodzące z terenów utwardzonych tj. place manewrowe, parkingi, drogi dojazdowe, ujęte w system kanalizacji deszczowej, przed odprowadzeniem do odbiornika należy oczyścić w separatorze substancji ropopochodnych. 

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 54 lit a. rozporządzenia rady ministrów z dnia 10 września 2019 w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.2019.1839 ze zm.) do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się zabudowę przemysłową, w tym zabudowę systemami fotowoltaicznymi, lub magazynową, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt. 1-3 tej ustawy. 

Zgodnie z § 3 ust. 2 pkt. 2 ww. rozporządzenia, do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się również przedsięwzięcia polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ust. 1, z wyłączeniem przypadków, w których ulegająca zmianie lub powstająca w wyniku rozbudowy, przebudowy lub montażu część realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia nie osiąga progów określonych w ust. 1, o ile zostały one określone; w przypadku gdy jest to druga lub kolejna rozbudowa, przebudowa lub montaż, sumowaniu podlegają parametry tej rozbudowy, przebudowy lub montażu z poprzednimi rozbudowami, przebudowami lub montażami, o ile nie zostały one objęte decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach. 

Wójt Gminy Gnojnik, po przeanalizowaniu informacji przekazanych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Krakowie – Wydział Spraw Terenowych w Tarnowie, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie – Zarząd Zlewni w Krakowie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Brzesku, a także po przeanalizowaniu załączonej dokumentacji stwierdził, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie podlega obowiązkowi przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o której mowa w art. 59 ust. 1 i 2 ustawy o „ustawą o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (…)”, ponieważ nie spełnia ono warunków, które pozwalałyby zaliczyć powyższe przedsięwzięcie do inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko, ponadto przedmiotowe przedsięwzięcie nie zostało zakwalifikowane do przedsięwzięć określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, w związku z czym nie stanowi przedsięwzięcia o jakim mowa w art. 71 ust 2 cyt. Ustawy z dnia 3 października 2008 r. i nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 
W trakcie prowadzonego postępowania, w terminach w nim określonych, żadna ze stron nie zgłosiła wątpliwości lub wniosków odnośnie prowadzonego postępowania administracyjnego.

Odnosząc się do zapisów art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postepowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. 2022.2000 z późn. zm.), gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe, organ administracji publicznej wydaje się decyzję o umorzeniu postępowania.

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium odwoławczego w Tarnowie, ul. Bema 17, 33-100 Tarnów, za pośrednictwem Wójta Gminy Gnojnik, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. 

Ponadto, zgodnie z art. 127a § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U.2022.2000 z późn. zm.), w trakcie biegu terminu do wniesienie odwołania może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. 

WÓJT
mgr Sławomir Paterek